Bakor Satey.



Assalamualaikum gais, and hello uwu. 

Sudah hampir seminggu aku bercuti tapi tak de benda yang produktif yang aku buat sepanjang minggu cuti ni. Niat tu dah ada. Sumpah dah ada. Aku nak buat notes aku, aku nak buat assigment aku, aku nak buat artikel aku. Aku nak study programming. Tapi.. tapii.. semua tu tinggal kenangan je weh. Satu habuk, pun tak buat. Anyone bagi tips sikit?! Stresssss nih. Stressss. ARGHHAKKHLASD. 


Anywaayyyyy, malam raya baru-baru ni, family aku ada buat bakor-bakor sikit dekat rumah. Tak delah panggil orang semua. Just saja seronok-seronok antara kami ahli keluarga. Yelah.. kitaorang tahun ni tak gerak balik ke Perak. Sebab raya Aidilfitri baru ni dah balik dah. So yeah. 


Actually this is my first time and my dad tooo bakar satey. Hehehe. He googled the recipe cause you know daddy got swagg gittew. Mana main buku resepi sekarang. Kalau leceh sangat ayah akan youtube je semua benda. Ayah teringin sangat nak makan satey and kuah kacang. So ayah incharge in kuah kacang, and aku incharge dalam pembuatan satey. Acewah. Sebenarnya aku 70% dalam pembuatan sate, and ayah 30%? ahaks. 

In the making of satey gergasi. uwu


Jadi, pada waktu pagi, kitaorang perap je ayam dulu, dan bercadang untuk bakar pada waktu malam. Aku dah cakap kat ayah, part membakar serahkan kepada kakak. Kakak dah pandai bakar-bakar dah sekarang. Aku dah tak noob dah part bakar-bakar ni. Cantik je masak. Hehehheeks. Actually this is my second time bakar.. first time ritu main try je. Mujur jadi. Uhuk!


And of corse thanks to all my sisters yang incharge dalam bab-bab mengemas rumah dan dapur dan kawasan pembakaran. 

Btw, satey ni special sikit dari satey biasa. Besar dia kemain besar tau. Dah sama panjang dengan tapak tangan aku wei. 


Kelebihan : cepat nak cucuk, cepat habis. HAHAHAHA

Kekurangan : lambat nak masak, rasa tak cukup. 


Yelah, kalau ikut resepi boleh dapat 40 cucuk? Tetiba jadi 27 cucuk something untuk seekor ayam. HAHAHA. Memang besar cerita dia. 


I can smeelllll this pictureee. welp!

and I guess it turned out well for first-timers like us? uwu. *clap clap* 

//sorry gambar tak berapa nak lawa. ahahaha. yang penting sedap. meuehehhee. 

btw, kuah kacang ayah sedap nak mampus. aaaaa. cravingggnya. makan dengan nasi impit dan juga timun. uwu. HEAVEN.


TASTE GOOOD! DAYYUUMM. // LOOKK HOW BIG THE AYAMMM WAS. OMGAHBJAKK

SOOOOO, I'm going to say bye bye here. muah muah. heheheks.


Comments

  1. pagi pagi tengok post ni rasa berkeroncong perut ni hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahha, meh sini alamat, nak send sikit satey. XD

      Delete
  2. puas hati orang yg dapat makan satay besar ni..hehe

    ReplyDelete
  3. hahahaha, betul sis, memang puas hati sangat2. 5 cuck pun dah kenyang sangat-sangat. tambah dengan nasi impit pulakkk kann. uuuuu. ngamm

    ReplyDelete

Post a Comment

Hampa komen, hampa comel :)

Popular Posts