NEGARA LAIN SEMUANYA MENOLAK TPPA TERMASUK JEPUN, KENAPA MALAYSIA NAK TRIMA TPPA?




Assalamualaikum


Assalamualaikum. 

(NEGARA LAIN SEMUANYA MENOLAK TPPA TERMASUK JEPUN, KENAPA MALAYSIA NAK TRIMA TPPA??)
Anak muda tidak boleh menolak politik dengan mengatakan bahawa umur kita belum cukup 21 tahun untuk berpolitik. Kalaulah masih ramai anak muda yang berfikirin sempit sebegini, maka lebih banyak hak anak muda akan diganggu oleh manusia yang rakus dan tamatkan kekayaan kroni. 
Hari ini biasiswa JPA dan MARA ditarik. gst membebankan anak muda. Tidak lama lagi cukai minyak petrol diperkenalkan. Kalaulah anak muda mcm kita terus membisu. Alamatnya anak muda hari ini tiada jati diri dan tiada maruah. Kalau sahabat semua kaji semula pemimpin melayu yang hebat seperti Tun mahathir, Anuar ibrahim, dan ramai lagi pemimpin melayu yg ternama dan yg banyak berbakti kepada bangsa melayu, mereka ini ketika mereka bergelar anak muda, mereka adalah antara anak muda yang berani bersuara. 

Anak muda yang berani bertindak demi mempertahankan maruah bangsa dan negara. Tetapi anak muda hari ?? Gst , berdiam?? Kos sara hidup meningkat , berdiam?? Biasiswa ditarik, berdiam??? . 1MDB ? Berdiam?? Isu rm2.6bilion berdiam?
Persoalannya , dimanakah anak muda seperti Tun mahathir? Adakah anak muda hari ini tiada perasaan atau takut ?  
Peruntukan untuk tabung pelajar miskin dikurangkan dari rm 200 juta kepada 10 juta pada tahun 2016. Kenapa tidak ada anak muda yg bersuara kerana peruntukan untuk mereka belajar dikurangkan sebanyak rm 190 juta ? 

Adakah anak muda ini tunduk bagaikan tidak berguna kepada negara?? Anak muda melayu ini cuma mahukan kerja makan gaji kan? 

Kalau nak kerja makan gaji nanti sekalipun, adakah kita yakin peluang pekerjaan dimasa hadapan cerah?? Dengan situasi ekonomi hari ini dan dengan sikap kerajaan yg boros , saya tidak nampak peluang pekerjaan akan meningkat di masa hadapan. 
Kononnya join TPPA nnti peluang pekerjaan akan meningkat, semua ini adalah satu pembohongan yang nyata kerana kalau kita kaji teori ekonomi, perdagangan bebas akan menyebabkan negara kecil mengalami risiko muflis krna negara maju akan melambakkan barangan mereka ke negara kecil dan menjual dgn harga yg sgt murah. Ketika itu kilang2 tempat, syarikat2 tempatan tidak dapat bersaing dan mungkin bankrupt. Maka ketika itu, adakah kita yakin TPPA itu meningkatkan peluang pekerjaan??? 

Anak muda berfikirlah tentang apa yg bakal berlaku sekiranya negara kita join TPPA. please kita tolak TPPA demi masa hadapan kita. Jangan kita melakukan kesilapan yang sama dengan mempercayai kononnya GST dapat menurunkan harga barang,. Tapi apa yg berlaku selepas gst dilaksanakan?? Harga barang naik? 

Kos sara hidup naik??? Dimanakah kebaikan GST yg dikatakan akan mengurangkan kos sara hidup rakyat??? Jadi jgn kita buat kesilapan yg seterusnya dengan bersetuju join TPPA(Tran Pasific Partnerships Agreement)


Comments

  1. bukan ada ke perhimpunan bantah tppa ni? ank2 muda jgk yg joinnyerr kt dataran merdeka kan? hari ni.

    ReplyDelete

Post a Comment

Hampa komen, hampa comel :)

Popular Posts