Fakta : Maktab Mahmud [1]

Assalamualaikum.

MAKTAB MAHMUD ALOR SETAR. //wa rindu pintu gerbang gedaabak ni. HAHAAHA. 




Since kejadian yang tak sedap berlaku beberapa hari lepas mengenai Maktab Mahmud.. aku tetiba jadi makin rindu sekolah lama aku. HAHAHA. Because MRSM is soo mainstream. lagi pun MRSM tu macam anak angkat aku ja. Maktab Mahmud ni macam anak emas aku lah. Gituh. HAHAHA. Sengal hang aina. -_- Hahahaa.

Aku nak share sikit lah pasal sekolah 'anak kandung ni'

1. Sejarah 
Al- Maahad Al- Mahmud atau Maktab Mahmud Alor Setar dibina pada hari Jumaat, 29 Rabiul Awal 1355 atau 19 Jun 1936 .


Ini kawasan budak putera. Aku teringin nak jejak kaki dekat kawasan ini. Tercapai hajat masa merentas desa. Hahaha. Nampak sangat klasik kan? Ini bangunan lama. dan aku suka bangunan ni. Tak tauu kenapa. Lols.

2. Silibus. 

Terdapat dua sukatan pelajaran, KBSM Malaysia dan sukatan pelajaran Islam disebut sebagai sukatan pelajaran Al -Azhar. Terdapat kira-kira 40 + - mata pelajaran dalam jumlah tingkatan 1 - tingkatan 6 dan kami ingin tahu bagaimana kami berjaya belajar semua itu setiap hari .//luls.  

Hahaha, yes. kalau kira semua lebih kurang 40+-  Aku sendiri pun tak tau masa mula-mula masuk. Niat aku masuk awal-awal dulu memang nak mengaji je, aku curios sangat nak tahu apa rasa belajar Kitab Hadis, Tafsir dan sebagainya. 

It fun okay! Sangat seronok. Walaupun subjek sangat banyak... dan aku kaki merungut tiap kali exam.. hahaha. Tapi bila fikir balik.. ilmu yang hadis tafsir tu semua lah nak guide life aku. 

Antara subjek yang aku ingat lah. sebab banyak giloss subjek. Bahasa Arab pun kau bayangkan lah di pecah-pecahkan lols.

  • Hadis
  • Tafsir
  • Balaghah ( Form 4)
  • Muhadassah
  • Insyak
  • Usul Fiqh (Form 4)
  • Fiqh 
  • Sirah
Okay banyak lagi sebenarnyaa. Kalau aku senarai semua kang pengsan pulak hampa baca. Hahaha. Paling best belajar Biologi sambil di terangkan dengan nas-nas Quran. Aku rasa macam heaven gila belajar macam tu.

Berbeza dengan cara aku belajar di MRSM... Studi. studi. Hafal ni. Buat ni. Bla..bla. Kurang enjoy. Serius. Hahaha. Aku dah rasa banyak sekolah, even sekolah menegah biasa pun aku rasa.

Aku sangat setuju sangat apa yang TPHEP MRSM aku dulu cakap..

La.. awat masuk MRSM. MRSM ni bukan ada pun.. sama je macam sekolah biasa.

And I was like.. yeke ? Hahaha mana la den tauu. Den nak merasa macam mana boarding school juga. HAHAHA. Rupanyaa.. sekolah yang aku selalu kutuk (maahad) itu jugak yang aku rindu. Haihh. 


Hahaha, maaf andai entri ni ada buat mana-mana pihak marah den. Ini entri hak milik luahan perasan peribadi. Lain orang lain pendapat. Kann. 

Soo Sekian. 

To be continue pulakk ye. Ada banyak lagi aku nak cerita pasal Maahad ni. ^^
Cukup lah ni dulu. Karang muntah hijau korang baca entri merepek aku ni. 



Comments

  1. Fakta yang menarik Aina :)

    tag Aina kat sini :http://norshamimi.blogspot.com/2014/11/1st-giveaway-by-cik-puan-jelita.html

    ReplyDelete
  2. Aina , Muhadassah tu untuk STAM kea sebab tak pernah dengar pon sebelum ni ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehh, tak tahulah,sebab aina tak tahu silibus stam. hahaha.tapi apa yang aina tahu kami semua memang belajar semua benda ni dari form 1 lagi.

      Delete
  3. untunglah macam-macam sekolah pernah rasa haha teringin nak masuk rasa tinggal tidur belajar mandi makan dalam asramaaaaaa T.T

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hhahaha. Bila hang duduk hang akan tauu betapa tak bestnya hidup dalam asrama. Dok rumah pun okay apa. haha. Aku lebih suka duduk rumah sewa dri asrama,. hahaha :3 walaupun jauh dengan family,. tak rasa sedih sangat. lols. hhahaha

      Delete
  4. Aina, anwar hadi ada dtg situ x? Hehe. Ustaz ilyas yg ceramah kat tv tu pun ngaji situ kan? AG belajaq situ. Kite belajar arab n silibus arab tu sampai form 3 je. Tetiba rindu ustaz/ah yang ajaq ilmu ni dulu T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. HAHAHA, kalau dia datang pun bukan den sedaq. hahahaha. lols. AG? ahahaha. ye ke. nape tak tahu. hahaha. x pe. at least ada basic kan? hahaha. kann. kita benda yang macam ni membuatkan hati kerinduan nak ke sana. hehehe.

      Delete
  5. Assalamualaikum. Kalau kat sekolah akak, balaghah dengan insyak belajar masa form 5. Sebagai persediaan untuk amik STAM. Kalau form 1 - form 4, just belajar subjek yang ada dalam SMA je. Haha. Sama la dengan akak dulu. Selalu merungut waktu zaman sekolah dulu. Tak sabar nak keluar dari sekolah. Bila dah keluar tu, tetiba rasa rindu. Rasa menyesal sebab tak cari ilmu secukupnya di sana :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. insyak karangan arab kan. hahaha. tapi memang dah di ajo since form 1. hahaha. imaginelah kelas tiap2 hari mesti ada subjek bahasa arab. rasa macam nak nanges je. betul. dulu eksaited nak blah dari sekolah ni. sekali.. hahaha. dah keluar.. nak masuk balik, tak apa, sekurang-kurangnya dapat sesuatu kan? ^^ Kalau kamii di panggil SMRAMM. Hahaha. sama je macam SMA. tapi antara maktab mahmud je lah. ^^

      Delete
  6. oh.. dok dengaq nama ja selama ni.. tak tau pulak disebalik nama, dia ada kehebatan tersendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua ada kekuatan masing-masing, tapi pada aina. maahad always terbaik . ^^

      Delete
  7. ouhhh xp xp , sya pon belajar mcm aina juga sebenarnya sebab dulu sekolah maahad tapi dah pindah :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh yeke? nape pindah? sayangnyaa. :(

      Delete
  8. Anonymous6/11/14

    TPHEA cakap gitu ? Aina kubang pasu eh ? ke merbok ? hahaha.. amboi. eh cnfirm ke sek ni yang dalam video tu ? sebab akak tngk ade org tuduh mrsm.. huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha. yup. cikgu tu cakap. sayangnyaa.. awat pindah masuk sekolah ni. memangla ada kelebihan dia. taapi.. hahah. eh. dah confirm bukan skolah ni yang masuk. hahaha. tak tau la skolah mana kak. tapi mama3farhanah cakap.. skolah dekat penang. tak sure la mrsm ke yang mana. kalau yang mrsm ada kes lain.. yang buli smpai patah tulang.

      hahaha. aina mrsm mana. okay itu tetap rahsiaa. mana boleh habaq. bahaya. hahahaha. rahsia kerajaan sulit. lols.

      Delete
  9. Mesti orang-orang hebat je yang masuk Maktab Mahmud ni. Akak sekolah agama sampai form 3 je. Lepas tu, keluar. Tapi, silibus dekat sekolah agama tu takde banyak sangat macam sekolah awak ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. ada lagi skolah yang lagi banyak subjekd dia dari sekolah ni. hahaha. samalah. aina pun lepas form 3 keluar g mrsm. haha

      Delete
  10. my sis pun warga maahad ni jugak dulu. ni kiranya aina baru tukaq sekolah ja la tahun ni? and lagi satu aina selalu dok online kat mana?kat mrsm boleh ka guna hp? lama dah nak tanya sebenarnya. hah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha. yup. aina selalu online dekat rumah ja.hahaa. atas sebab2 tertentu. ada sedikit prob. XD. hahaa. x nok citer kat public. ^^

      Delete
  11. kitew ni pulak dr zmn skolah rndah smpai lah form 6 mmg x pnh dok boarding school. buleh dgaq je la org dok cerita itu ini apa smua psl boarding school. sobss sobsss

    ReplyDelete
  12. Wah, dah ltua dah sekolah ni ya~ 40 subjek? O.o Perlukan ketabahan yang tinggi nak duduk situ. T_T

    ReplyDelete
  13. Rindu dengan skolah lama kan aina..akak pula rindu nak skolah semula dan rindu dengan taman baik masa skolah..skang ni ada haluan hidup masing2 hubungan pun dah renggang..huu..

    BTW, jemput join n meriah kan Ga Kak wana ya dear.. :)

    ReplyDelete
  14. saya pun from maktab mahmud, sambung MRSM.. betul statement.. rsa lebih enjoy di m.mahmud

    ReplyDelete

Post a Comment

Hampa komen, hampa comel :)

Popular Posts