5 Tips Move On



Assalamualaikum


Hari ini aku ada tips sikit nak share dengan korang semua. Tiba-tiba tadi dalam kereta tengah dengar lagu jiwang lepas tu teringat dekat kisah-kisah bawang masa muda-muda dulu. Terus dapat ilham nak tulis pasal tips ni.

Macam mana nak move on? So basiclly nasihat aku ni only applied on human. Kalau binatang sys tak tahu macam mana. K lah, hambar lawa kau aina. K.


First of all, 

DELETE SEMUA PERKARA YANG BERKAITAN.

This method actully works for me. Aku delete berkenaan pasal seorang hamba Allah ni. Anything related to hamba Allah tu macam gambar maybe, social media or anything else, tapi bukan sebab aku benci dengan dia. 

Tapi nak bagi peluang dekat diri aku supaya move on and terima takdir yang setiap manusia yang kita jumpa ni ada benda yang Allah nak kita pelajari. Tak kisah manusia tu lelaki atau perempuan, tua atau pun muda.


Second,

JANGAN LAYAN LAGU JIWANG

Kalau korang dengar lagu seriously, korang akan menangis tersedu-sedan. Okay lah kalau untuk sekejap je. Kalau dah sampai dalam toilet pun sambung menangis lepas duduk bawah shower tersedu tu. Dah la tempat saitan. 

It's okay to cry, jangan simpan menangis tu. Tapi bila dah okay sikit baca quran, kalau malas sangat pun pasang bacaan quran. Apps Quran dalam phone tu boleh baca, gunakan teknologi sebaiknya. Better kita mentadbur and end up crying for our sins. 

Trust me, Allah mengetahui segalanya. 


Third,

SIBUKKAN DIRI

Okay, maybe korang boleh start dengan kerja-kerja yang ringan. Kemas bilik contohnya. Lepas tu kemas rumah. Mungkin boleh cuba hobi-hobi yang baru. Anything yang korang akan gain benefit dari korang punya aktiviti. 

Kalau korang penat, end up korang pun tak ada masa nak layan perasaan.


Forth, 

TALK TO YOURSELF

Kadang kita rindu, kadang kita geram pada kenangan lalu kita. Tak salah nak teringat pun. But deal with it. Pujuk hati, kita marah pada benda yang dah terlepas sedangkan perkara tu Allah dah takdirkan kita untuk laluinya. Jadi pada siapa kita marah.  dan perlahan-lahan kita akan belajar redha. 


Fifth,

HADIRKAN DIRI KE TAMAN SYURGA

Maybe some of us tak sempat nak pergi, penat dengan urusan seharian. Tapi sekarang kita dah ada internet. Dekat youtube banyak rakaman-rakaman taman syurga yang boleh kita dengar. Aku suka dengar Ustazah NorHafizah. Highly recommded. Kerana butiran-butiran yang baik tu, inshaaALLAH semuanya datang daripada Allah. Atas izin Allah semuanya. 


I share tips ni based on my experience. Beberapa tahun sebelum ni banyak kerenah manusia yang aku hadap sampai kadang rasa nak give up. and ni sebahagian je dari tips aku.  Tulis banyak-banyak nanti korang letih pulak nak hadam. hehehe. Peace no war. 


Okay gais, drop your comment below and lemme know how you handle your 'move on'.





Comments

  1. nice sharing! I tend to distract myself from the things that remind me of that person during my move on phase.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaannnn?? better distract our self from keep thinking bout useless stuff and start new thing and something better than keep thinking bout that person. :D

      Delete
  2. Tips ni yg CR buat masa move on ritu. mmg berjaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. high five sikit! kita geng. hehehhe

      Delete
  3. Same. Benda Fatin buat dulu delete semua benda yang ada kaitan. Tahan diri dari ambil tahu. Alhamdulillah, memang berkesan. Langsung tak terdetik nak teringat dah. Lagi benci ada la. Hahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha,tulahh. Kalau ambil tahu nanti asyik teringat je. susah. huhuhu. kita yang sakit hati.

      Delete
  4. Wah nice tips.... sy tambahin lg yh kl bole...
    Jgn hubbuts dunya..... hehehe....

    ReplyDelete
  5. saya tambah lagi yeee saya guna tip ni masa ade problem dulu ..hahahah saya akan tgk thriller and gore movie. hahah idk..its work. saya pernah try delete benda yg berkaitan smua tu..but it doesnt work. sampai bila makan or buat kerja pun ttap akan teringat.

    ReplyDelete
  6. Dah lama tak perlu move on teehee.
    Anyway nice tips, thanks for sharing :)

    ReplyDelete
  7. haah betul tu.. setuju.. brg y lepas jgn dikenang.. hidup perlu move on dan jangan simpan dendam supaya sentiasa tenteram..

    sudi la berkunjung ke my blog :-)

    http://coretanmasalapangku3.blogspot.my/2017/12/masalah-sejagat-belajar-masak.html

    ReplyDelete
  8. Yes you go girl!

    ReplyDelete

Post a Comment

Hampa komen, hampa comel :)

Popular Posts