Dream again.

Assalamualaikum ♥

Recently I've been thinking a lot. Mostly, I am wondering and thinking what would I be in future. How can I survive with current Malaysia economy today because I'm not born with silver spoon. plus, I'm also the eldest one in my siblings. Next year, I'm turn to 19.



Cepatnya masa berlalu.

A lot of things happen in this 3 years (2014-2016). Masa aku umur 16, aku pindah sekolah, then tak lama lepas tu aku sakit, half of year aku cuti. Tak ke sekolah dan lebih banyak masa aku dengan dunia blogging. Aku start blogging masa usia aku 13 tahun kalau tak silap. Tapi masa tu zaman aku gila kpop macam orang gila. Lepas tu aku slowdown and kembali aktif masa umur 16.

Masa ni, aku dah mula lupa impian, cita-cita dan tanggungjawab aku. Aku takut untuk melangkah ke alam baru. Masa aku umur 16 ni, aku lebih banyak have fun dengan dunia blogging. So masuk 2015, umur aku 17 (Ting. 5) aku masuk kelas Ting. 4.

Dengan alasan aku, aku nak belajar dari mula. tapi, kehidupan aku dekat sana memang mencabar. Aku nak cerita, tapi panjang sangat. Penat. Masa tu pun, bukannya sepenuhnya aku sihat.

Dan awal tahun ni, aku pindah sekolah, again. Dan continue Form 5. Mula-mula aku takut aku tak boleh nak masuk dengan budak-budak dekat sekolah baru aku ni. tapi alhamudulillah, semuanya, boleh masuk air. tapi, kali ini aku sakit dekat sekolah dan pelbagai pressure yang aku terima dari pihak sekolah. Aku kecewa.

dan slowly, segala impian dan angan angan aku semua aku lupa.

tapi bukan dengan alasan tu aku cuti lagi sekali tahun ni. aku sakit. aku betul betul sakit. mental, hati, fizikal aku semua rabak. Aku serahkan kepada Allah segalanya. dan aku bertekad yang aku nak amik SPM tahun depan secara persendirian.

Sebab aku dah letih dengan sekolah. Aku tak nak dengar orang cakap soalan KBAT / HOTS susah, sebab aku tahu memang susah. tapi kalau aku asyik fikir susah, hidup aku akan kena rantai dengan ketakutan yang paling bodoh. Bukan aku tak perlukan cikgu, tapi kali ini aku dah tak nak sistem sekolah. Aku dah tak nak pakai baju sekolah, aku dah tak nak pergi perhimpunan pagi, aku dah tak nak ternanti-nanti waktu balik. Aku tak nak semua tu. Semua tu bermakna kalau ada kawan.

tapi, manusia akan pergi. cepat atau lambat. sebab semua ada jalan masing-masing.

aku yakin, InshaaAllah. Allah ada untuk bantu aku. Sebab selama ini Allah dah hantarkan tentera-tentera dia untuk jaga aku.

aku nak life baru. susah nak masuk dengan batch yang tak sama. jangan nak cakap universiti nanti ramai orang tak sebaya kau. memang. itu uni. semua orang faham. tapi sekolah. lain.

one day, my friend ask me.

"So, what's your dream?"



and masa tu I thought bout my dream that I almost forget. I forget how I'm in love with IT. the day she asked me. I remember everything.

my old me.

how I always brag my dream to my friends and my family.

and now, I'm start to dream again.

cause I believe , apa yang terjadi selama ni.. untuk mematangkan aku. untuk kuatkan mental aku. Kerana tidak akan ada apa yang terjadi selama ni, tanpa izin DIA.

Menangis boleh, tapi biar air mata itu bermakna. Bina kekuatan dengan setiap air mata itu dengan menangis di depan Allah.

Every single person in this world, always have problems. Sorang pun tak akan terlepas.

Jangan takut untuk bermimpi semula walau apa pun yang terjadi. because a lot of things happened to me, I almost forget how to dream and stop dreaming. but I've found myself again and InshaaAllah I won't let it go.





Comments

  1. Good luck!
    You've been through a lot but InshaAllah everything is going to be fine

    ReplyDelete
  2. hey, pernah buat dream chart? try buat 1. baru nampak, best

    kita kena review dream chart ni dalam setahun at least 2 kali

    life must go on sis...good luck k ;)

    ReplyDelete

Post a Comment

Hampa komen, hampa comel :)

Popular Posts