Kenapa panggil Mama?

Assalamualikum gais.



Tiba-tiba aku nak buat entri flashback time aku kecik-kecik dulu.

Time aku kecik dulu memang aku jenis manusia yang suka tengok drama agaknya. Okay ini cerita aku masa umur 4 tahun. So harap maklum. Hahaha.

Aku selalu tengok dalam drama orang pangill MAK diorang dengan panggilan MAMA dan PAPA.

Kan aku ni anak sulung, merasalah kejap astro sebelum astro aku di gantung tak bertali pada usia aku darjah 3 kerana aku terlalu obses melayan TV. Hahaha. Padan muka hang aina.

Nak di jadikan cerita...



Aku dulu kecil-kecil pangil mama aku mak. Yes. Aku panggil mak aku mak. Tapi masuk 4 tahun aku rasa panggilan itu agak klasik. //Aku cakap betul ye. Rasa macam tak best je panggil mak. Macam tak romantik. Hahaha. Dan bila aku fikir balik aku baru 4 tahun.. hahaha. memang such a drama queen sungguh!

Lepas tu tetiba suatu hari..


Mak.. boleh tak kakak nak pangil mak, 'MAMA'?

Panggil jelah nak panggil apa pun. Tak kisah. 


That time aku rasa macam happy gilos uolss. Start dari hari itu aku  mula praktik lidah aku biasakan pangill MAMA.

Bila aku balik dari tadi PASTI aku akan tersasul pangil MAK. Lepas tu akan cakap.

Ops,silap. Bukan MAK, MAMA. Lupaa. Hehehe

Dan makin lama-lama aku terbiasa panggil mama. Pada aku memanggil mama itu lebih manja dan sweet. Buat aku dengan mama rasa lebih rapat. Dan.. haha, ada sebab lain juga.

Aku rasa tak moden panggil mak. HAHAHA. Gila gedik aku kan masa umur 4 tahun. 4 tahun otak aku dah macam tu. Walaupun aku lahir di ceruk kampung. Tapi perangai dah tak sedar diri. AHAHA. Alah gedik benda baik bukannya aku gedik buang mama aku kan? Nauzubillahiminzzalik!

Dan sebab lain juga.. aku rasa aku terpengaruh dengan drama. Lols.

Now bila dah besar, panggilan MAMA tu dah diikut oleh oleh adik-adik. dan ayah aku juga, for sometime.

Aku rasa macam nak tukar panggil UMI. Tapi tak berjaya. Sebab mulut semuanya dah keras. Lols.

Sekian.



Comments

  1. aloo comelnyaaa.. semua panggilan pun best. ikut kesesuaian lidah org tu lah kan? Jie panggil mak. tp kadng2 kalau nak manja terlebih mmg suka panggil mama. mcm sweet je. hihi.. ^_^,

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha, betul-betul. ikut masing-masing punya taste lah kan. aina ni jenis manja sikit. haha. tu jadi gituhh. betul. panggil mama macam manjaa je kan? ^^

      Delete
    2. manja sangat.. hihii.. ;)

      Delete
  2. Anonymous5/11/14

    Umi tu bg ank aina la plak panggil :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak? Opss! HAHAHAA. ada rezeki nanti .. hahaha,. boleh la kot. :3 Hek hek. XD

      Delete
  3. Aina, kita ada nampak typo :)
    Haha. Astro digantung x bertali. Demand lebih hang noh XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha, akak lain kali baca tutup mata. agar tak nampak typo. sekian.HAHAHA. JK. XD
      hahaha, bukan selalu. gantung tak bertali sebab tak bayoo. siann dia tak bercerai betul2/ haha. XD

      Delete
  4. Haha..aina ni kecik2 pun dah suka tengok drama..tapi betul la panggilan mama tu memang sweet sangat kan.akak pun memang panggil mama untuk mak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha. kecik2 je minat dah besar malas layan sangat. soo bosan. hanya drama terpilih je boleh layan. haha. XD. kann. bunyi dia sangat sweet. ><

      Delete
  5. Amboiii 4 tahun da pikir tukaq name tu kan?? Hehe hebat la dikna akk ni...
    akk pom suka pggl umi..
    last2 pggl mertua umi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh bukan. masa umur 4 tahun. time budak kecik lagi. time tadika lagi. rasa cam nak tukar nama je. hahaha. kan.aina ni esok cam akak kot, merasa panggil umi kat mak mertua. HAHAHA. k. gedik jap. T^T

      Delete
  6. Assalamualaikum. Saya pon panggil mak saya dgn panggilan mama jgk. Dulu prnh la jgk tanya sama ada bleh tak nak panggil panggilan selain mama bila dh besar. Sbb nmpk mcm anak manja sngt wlaupun tak manja langsung dgn mama. Haha. Tapi tetap tak bleh. Kena pnggil mama jgk. Lama2 tu dh biasa dh smpai sekarang :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam, ahahaa. aloo. nape tak bermanja-manja? Aina ni rapat sangat kot dengan mama. dan sangat manja. ahaha. aloo tak pe. x de salah pun panggil mama. ^^ nampak sweet. :)

      Delete
  7. Lebih kurang je dengan kes ai~ XD Memang sejak azali panggil mak. Tapi baru-baru ni selalu panggil mak mama. Tak perasanlah sejak bila.

    Mungkin sebab sekarang ni tak ada siblings kat rumah kot~ Jarang dapat berkumpul. Semua pergi merata (asrama, kerja, kawin, etc.). Jadinya, hanya ai dengan parents yang tinggal. Tu yang jadi manja semacam tu. :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha, tu lah best jadi anak bongsuu ni. manjaa diaa lebih sikit . hahaha. :3 alooo siannya dia. dah cam anak tunggal jee pulak. ^^

      Delete
  8. geniusss sungguh!
    masa akak kecik xlayan sgt tv.. kartoon je lebih ..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha genius? Wohoho. alhamdulillah.
      akk tgok kartoon dekat mane? ehehe. kita dua2 layan. drama layan katun layan. haha.

      Delete
  9. hahahaha... amboi, boleh main tukar2 lak ye.. dah macam kawan akak. dia pun kejap ibu, kejap mak, kejap umi. akak pending, eh banyaknya gelaran.. dia kata dia suka.. sebab semua gelaran tu memang untuk seorang ibu juga kan ^^,

    mak cik akak pun, sorang anak panggil mak, sorang panggil ibu, sorang panggil umi. hahaha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha. woahh tu lagi best. aina kalau time tak junpa mama dalam rumah.. mula lah panggil semua. ibu.. umi semua keluar. haha.

      bestnyaa. haha. itu lagi rare heheheh ^^

      Delete
  10. Hebat la umur 4 tahun dah fikir macam tu. Tapi kan, kita samalah, tak panggil Mak sebab rasa macam kuno sikit. Panggil Mama sebab nak bunyi manja-manja sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha. okay kak farah. sep sikit. sama lah macam aina. hahaha. kecik2 otak dah macam drama queen. lols.

      Delete
  11. mama tu senang nak sebut. even baby pun senang nak tangkap. ma.. ma.. hahaha.
    takpala, nanti kahwin, suruh anak panggil umi. =P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha. sangat senang. adik yang masa baby pun asyik maa... maaa. hahha. comellnyaa. haha

      haha. amboii itupun kalau umur panjang boleh la merasa. haha. ^^

      Delete
  12. Panggil ape tu xkisah kan? Mak, mama, umi, ibu..tetap org yg sama melahirkan kita :) dan org pertama kita nmpk kat dunia ni :) hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha, memang tak kisah. tapi saja seronok.. nak bermanja. ;)

      Delete
  13. Anonymous6/11/14

    Aina citer kite terbalik hahaha.. akak dedulu panggil mak akak mama sebab tadika omputih jadi dok mother mother lelama mama terlekat n mak akak pun bahasakan diri dia 'ma' aje. sounded like mom.. tula la p tadika british bahaha but masuk sek rendah mula kawan budak melayu terus kuaq mak hang mak hang lelama jadi.. haaaa mak aku.. balik rumah pun mak terus jadinya. smpai skarnag :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. AHAHAHA. Lols. style sungguh. aina gelak dok baca. mak hang . mak hang. Lols. aina ni pengaruh drama. hahaha. tapi kalau cakap dengan kawan. mak aku bla..bla.. hahaha.

      Delete

Post a Comment

Hampa komen, hampa comel :)

Popular Posts